Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Den styrkede pædagogiske læreplan

Den Pædagogiske Læreplan i Naturbørnehuset

I Naturbørnehuset udgør den pædagogiske læreplan rammen og den fælles retning for vores pædagogiske arbejde med børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. Denne ramme implementeres i vores daglige praksis gennem en kombination af planlagte forløb, rutinesituationer og spontane oplevelser.

Planlagte Forløb: Vi tilrettelægger aktiviteter, der understøtter børnenes læring og udvikling på en struktureret måde. Disse forløb er nøje planlagt for at sikre, at alle børn får mulighed for at udvikle sig i et trygt og stimulerende miljø. Vi inddrager naturen aktivt i vores planlægning, hvor udendørsaktiviteter og naturoplevelser er en central del af børnenes læringsrejse.

Rutinesituationer: Rutiner spiller en vigtig rolle i vores hverdag. De giver børnene en følelse af forudsigelighed og tryghed. Gennem faste rutiner som måltider, samlinger og sovetid skaber vi en stabil ramme, hvor børnene kan trives og lære. Vi integrerer naturen i disse rutiner ved for eksempel at have måltider udendørs eller bruge naturmaterialer i vores samlinger.

Spontane Situationer: Vi værdsætter også de uforudsete øjeblikke, der opstår i løbet af dagen. Disse spontane situationer er ofte fyldt med læringsmuligheder, som vi griber for at fremme børnenes nysgerrighed og kreative udfoldelse. Når børnene finder noget interessant i naturen, opmuntrer vi dem til at udforske og lære mere om det.

Ved at integrere den pædagogiske læreplan i både planlagte aktiviteter, rutiner og spontane øjeblikke, med et særligt fokus på naturen, sikrer vi en helhedsorienteret tilgang til børnenes trivsel og udvikling. Naturen er en integreret del af vores pædagogiske praksis, hvilket skaber en unik læringsramme for børnene i Naturbørnehuset.