Den styrkede læreplan

Dagplejerne arbejder med den styrkede pædagogiske læreplan, ved bl.a. at lave aktivitetsplaner og individuelle læringsmål for det enkelte barn.

Alle dagtilbud i Danmark skal udarbejde en pædagogisk læreplan. Det er i virkeligheden ikke en plan, men snarere dagtilbuddets beskrivelse af, hvordan man som personale vil arbejde på at sikre en konstant udvikling af det pædagogiske arbejde i dagtilbuddet. Selve loven om den pædagogiske læreplan beskriver, hvad der skal arbejdes med i dagtilbuddene. Fordi alle børn i danske dagtilbud skal møde de samme grundværdier og sikres den samme brede vifte af erfaringer og oplevelser i et udviklende fællesskab.

De 6 læreplanstemaer:

• Alsidig personlig udvikling
    • Social udvikling
    • Kommunikation og sprog
    • Krop, sanser og bevægelse
    • Natur, udeliv og science
    • Kultur, æstetik og fællesskab.

Som forældre vil I/Du blive indkaldt til møde når dit barn er ca. 2 år, hvor der laves en børnebeskrivelse. En børnebeskrivelse er en beskrivelse af, hvordan dit barn trives i hverdagen og hvordan det fungerer og udvikler sig fx sprogligt, motorisk og socialt. Børnebeskrivelsen er funderet i den styrkede pædagogiske læreplan. Du kan se mere her.

Der ud over arbejder vi med udviklingsskemaer, de er ligeledes funderet i den styrkede læreplan og udfyldes hvert halve år i samarbejde mellem forældre og dagplejer.