Uddannelsesplan for første praktikperiode
Tema: Pædagogens praksis
Området retter sig mod deltagelse i pædagogisk praksis inden for det pædagogiske arbejdsområde.
Kompetencemål: De studerende kan begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter gennem deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet, herunder vurdere egne læreprocesser i praksis.
Færdighedsmål: Den studerende kan …….. |
Hvordan afspejles dette i pædagogernes praksis? Hvilke læringsmuligheder tilbyder vi? Hvordan understøtter vi den studerendes læring indenfor dette? |
anvende viden om praktikstedets samfundsmæssige opgaver i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde, |
Den studerende i 1. praktik er tilknyttet en stue i vuggestuen med 11 børn og 2 voksne og skal ved deltagelse i stuens aktiviteter, opnå indsigt i vuggestuens praksis. Eller den studerende er tilknyttet en stue i børnehaven med 20 - 22 børn og 2-3 voksne.
|
målsætte, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogisk praksis med inddragelse af viden om effekten af forskellige pædagogiske metoder, |
Via iagttagelse, egen praksisdeltagelse og løbende vejledning, skal den studerende gøre sig erfaringer med at opbygge relationer i børnegruppen og indgå i samspil med de enkelte børn og personalet.
Vi forventer at den studerende tilegner sig viden om det 0-3 årige, 3-6 årige barns udvikling, dels via stuens anbefalede litteratur, dels fra praksis. At den studerende gradvist kan anvende sin viden i samspillet med børnene og som grundlag for diskussioner og refleksioner på vejledningstimerne.
Ved at observere, får den studerende indblik i børnenes samværsformer, herunder konfliktsituationer, der kan kræve voksenhjælp. Her skal den studerende gøre sig overvejelser om både det ligeværdige forhold børnene imellem og sin egen rolle som børnenes vejleder og støtte, i forhold til at indgå i og blive i forpligtende fællesskaber. Den studerende skal som både omsorgsperson og rollemodel gradvist opnå forståelse for sammenhængen mellem at være både anerkendende og tydelig i forhold til børnenes behov, hverdagens krav og stuens værdier.
|
Dokumentere og evaluere egen deltagelse i pædagogisk praksis, herunder reflektere over kvaliteten i egne læreprocesser, |
I starten af praktikperioden udarbejdes en skriftlig uddannelsesplan, som den studerende skriver i samarbejde med vejlederen og indsender til seminariet. I uddannelsesplanen skal det fremgå hvilke mål den studerende ønsker at arbejde med i praktikken – afstemt i forhold til hvilken praktikperiode det er. Det er vigtigt, at målene er realistiske og velovervejede, idet uddannelsesplanen danner grundlag for det, som den studerende vil blive bedømt på til midtvejsevalueringen samt slutevalueringen. Dermed er uddannelsesplanen en slags arbejdskontrakt mellem den studerende og praktikstedet, som skal sikre en velovervejet og faglig læringsproces i praktikperioden.
|
Uddannelsesplan for anden og tredje praktikperiode Dagtilbudspædagogik |
Kompetenceområde: Relation og kommunikation – 2. praktik Pædagoger med denne specialisering har særlige kompetencer til at arbejde inden for den del af det pædagogiske arbejdsområde, der retter sig mod 0–5-årige. De vil i særlig grad have kompetencer til at skabe og udvikle pædagogiske miljøer og aktiviteter, hvor der på et pædagogisk fagligt grundlag skabes optimale betingelser for et stimulerende og trygt børneliv. |
Kompetenceområdet retter sig mod relationer, samspil og kommunikation i pædagogisk praksis med 0-5-årige børn, herunder betydningen af børns forskellige livsbetingelser for trivsel, relationer og kommunikation. Kompetencemål: Den studerende kan skabe relationer til det enkelte barn og børnegruppen, støtte børnene i at indgå i relationer til hinanden, støtte udviklingen af børns kommunikative kompetencer, beherske professionel kommunikation samt reflektere over sine egne evner til at kommunikere og indgå i relationer. |
Færdighedsmål: Den studerende kan …….. |
Hvordan afspejles dette i pædagogernes praksis? Hvilke læringsmuligheder tilbyder vi? Hvordan understøtter vi den studerendes læring indenfor dette? |
||
tilrettelægge differentierede pædagogiske aktiviteter gennem analyse af børns forudsætninger, interaktion og kommunikation, |
Den studerende skal igangsætte aktivitetsforløb ud fra iagttagelser og overvejelser om børns kompetenceniveau og generelle udvikling. Viden opnås gennem litteratur og dialog med pædagogerne. |
||
skabe nærværende relationer og understøtte det enkelte barns udfoldelses- og deltagelsesmuligheder i fællesskabet, |
Den studerende i 2. praktik indgår som 3. voksen på en stue med 20 -22 børn, og skal i samarbejde med det øvrige personale tilrettelægge og igangsætte en hverdag, der tager udgangspunkt i børnehavens praksis, pædagogiske læreplaner og indsatsområder. Med indsigt og deltagelse i børnehavens praksis skal den studerende opnå forståelse for sammenhængen mellem det teoretiske grundlag og det pædagogiske arbejde. Den studerende skal på grundlag af teoretisk og praktisk erhvervet viden om det 3-6 årige barns udvikling, gøre sig erfaringer med det enkelte barn og med børnegruppen, kunne begrunde og reflekterer over sine handlinger og betydningen heraf. Den studerende skal vise mod og fortrolighed med at igangsætte aktivitetsforløb ud fra iagttagelser og overvejelser om børns kompetenceniveau.
Den studerende skal i løbet af praktikken, opnå en bevidsthed om sin egen pædagogiske rolle. Dels som børnenes omsorgsperson, dels som børnenes støtte og vejleder i forhold til at deltage i og bidrage til de kulturelle normer og værdier, der danner rammen om børnenes udvikling og hverdag.
Den studerende skal i praktikken have indblik i de samarbejdsmuligheder og eksterne kompetencer børnehaven benytter, som en del af det pædagogiske arbejde.
|
||
kommunikere nuanceret, præcist og forståeligt med børn, familier og kolleger, |
|
||
rammesætte børns leg, |
|
||
målsætte, tilrettelægge og evaluere pædagogiske aktiviteter og generelt motivere og understøtte børns leg og æstetiske, musiske og kropslige udfoldelse og |
Gennem planlagte pædagogiske aktiviteter og via guidning i mere ustrukturerede situationer. |
||
tilrettelægge, gennemføre og evaluere indsatser for omsorg, sundhed og forebyggelse |
Gennem planlagte pædagogiske aktiviteter og via guidning i mere ustrukturerede situationer. |
||
Den studerendes placering på praktikstedet Tilknytning til gruppe/stue/afdeling. |
|||
Den studerende vil blive tilknyttet en fast stue. Dette har vi valgt at have fokus på, for at sikre den studerende en god og trygt praktikperiode.
|
|||
Organisering af praktikvejledning Hvordan er praktikvejledningen organiseret og tilrettelagt? Hvordan inddrages den studerendes logbog? |
|||
Der er vejledningstimer 1 time hver uge. Den studerende skal sammen med vejlederen, evaluere og gennemgå refleksioner over hverdagen og ved aktiviteterne. Læringsmålene tages jævnligt op. Hvordan går det? Hvor langt er den studerende nået med sine mål? Studerende har et fast punkt på personalemødet. Under dette punkt har den studerende tid til at orientere det øvrige personale om, hvad han/hun arbejder med. Dette giver den studerende mulighed for og erfaring i, at formidle til en større gruppe. Vi opfordrer den studerende til at prøve kræfter med at skrive praksishistorier, som diskuteres i vejledningstimen med vejlederen. Vi har en forventning om at den studerende skriver Logbog og punket herfra bliver talt om i vejledningstimerene.
|