Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Den styrkede pædagogiske læreplan

Uddrag af den styrkede pædagogiske læreplan.  

Vi støtter børnene i at vise og regulere deres forskellige følelser, hvad enten det er savn, tristhed, vrede eller glæde. Det gør vi ved at spejle barnets følelse og sprogliggøre den. Så bruger vi vores følelses-piktogrammer til at arbejde videre med følelsen. Vi planlægger aktiviteter og sammensætter børnegruppen, så det tager udgangspunkt i det enkelte barns nærmeste udviklingszone både kognitivt, følelsesmæssigt, socialt, sprogligt samt motorisk. Ud fra barnets kognitive niveau inddrages barnet mest muligt i valg af dagens aktiviteter. 

Vi understøtter børnenes sproglige udvikling ved at inddrage dem aktivt i de genkendelige rutiner i hverdagen samt konkreter og piktogrammer. Vi understøtter det sproglige med tegn til tale. Gennem struktur og gentagelse af rutiner, lege, fortællinger og sange skaber vi konkrete sprogstimulerende læringsmiljøer. 

Vi giver barnet mulighed for at have mange og forskelligartede erfaringer med naturen og naturfænomener ved at være udendørs og ved at imødekomme barnets initiativ til at ville ud på legepladsen eller på tur. 

Vi arbejder helhedsorienteret med at børnene får en passende støtte, og vi sammentænker forskellige vinkler på læring og udvikling gennem støtte og guidning af barnet.